Relationship with the community and the mosque should be
It was launched giants preachers and reformers .. And prayer his first letter but not the last
Of the mosque in Islam great importance and status of a great, he is a farm Hereafter, and the meeting of the righteous, and a school of scholars, another proof of God's words: {In houses of God to lift a little in his swim he has had morning and evening men whom neither trade nor sale for the remembrance of Allaah, establishing regular prayer! , and as the Prophet peace be upon him: «I like the country to its mosques of God, and God hates the country to the markets».
The Mosque is a melting pot of soul, and stripped of diets world, and barriers to selfishness, and Sakra desires and passions, and then converge in the arena of slavery sincere to Allah sincerely and faithfully, Frckah one performed by Muslims in the house of God, side by side, instilled in them from the facts human equality and the requirements of friendship and brotherhood is not doing dozens of books that call to talk about equality and human ideal.
The mosques were added to honor God as well, because it involves acts of worship are held by him subject to the slaves of Allaah, and recited the verses and the approach reminds people of God, the Almighty said: {And the mosques are God do not let anyone along with Allaah}.
The first message of the mosque prayers, the second pillar of the pillars of Islam, and here comes the greatness of the mosques, where she specializes by the second pillar of the greatest and most important post-unification, which is the cornerstone, which is repeated in the day and night, five times, unlike the other elements which may be in time or may be in the old times as the Hajj.
And the relationship of the mosque community is stronger than the stand when the lead five prayers a day and night, then cut off his relationship with Muslims and the rest of their affairs and their conditions, they continue a relationship with a durable and effective social status.
Anyone who studies in the history of the Islamic nation and the conduct of those scientists who are still of scientific knowledge and their inheritance, and the lawsuit states to find that graduation day was through mosques and mosques, where their hearts were hanging out.
The mosque is the first school to train preachers and students of science, and we have had in the Messenger of Allah a beautiful pattern when they built the mosque of Quba to set foot in Medina, after he emigrated to from Mecca, even became the first nursery education out a group blessing of the noble Companions and followers and those who followed were deployed in the Prospects and reached their knowledge and impact of all humanity.
And continued to the status of a major mosque in the hearts of Muslims, came Azhar in Egypt, and the Zaytuna mosque in Tunis, and the Umayyad Mosque in Damascus and other mosques that were already in the towering beacons of education and cultural building, and incubators for advocates and reformers.
Finally, the mosques, the key to brotherhood, and the Forum on mutual understanding and cooperation, when we know that someone could leave from the mosque to ask him, and the mosque know the people lead, the good arriving, so say good may Allah be pleased with him: not executed a visitor to the mosque five: Any understand, or newly contemplate, or Istvidh brother, or a sin is forgiven, or well-written for him.
علاقة المجتمع بالمسجد كما ينبغي أن تكون
منه انطلق عمالقة الدعاة والمصلحون.. والصلاة رسالته الأولى وليست الأخيرة
للمسجد في الإسلام أهمية كبرى ومنزلة عظيمة، فهو مزرعة الآخرة، وملتقى الصالحين، ومدرسة العلماء، مصداقًا لقول الله تعالى: {فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ}، وكما قال النبي صلى الله عليه وسلم: «أحب البلاد إلى الله مساجدها، وأبغض البلاد إلى الله أسواقها».
ويعد المسجد بوتقة تنصهر فيها النفوس، وتتجرد من علائق الدنيا، وحواجز الأنانية، وسكرة الشهوات والأهواء، ثم تتلاقى في ساحة العبودية الصادقة لله عز وجل بصدق وإخلاص، فركعة واحدة يؤديها المسلمون في بيت من بيوت الله، جنبًا إلى جنب، تغرس في نفوسهم من حقائق المساواة الإنسانية وموجبات الود والأخوة ما لا تفعله عشرات من الكتب التي تدعو إلى المساواة وتتحدث عن الإنسان المثالي.
إن المساجد أضيفت إلى الله تعالى إضافة تكريم، ففيها تقام العبادات التي يخضع فيها العباد له سبحانه وتعالى، وفيها تتلى آياته وفيها يُذكر الناس بمنهج الله، قال تعالى:{وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا}.
وأول رسالة للمسجد إقامة الصلوات، وهي الركن الثاني من أركان الإسلام، ومن هنا تأتي عظمة المساجد، حيث إنها اختصت بقيام الركن الثاني الأعظم والأكثر أهمية بعد التوحيد، وهو الركن الذي يتكرر في اليوم والليلة خمس مرات، خلافًا لسائر الأركان التي قد تكون في العام مرة أو قد تكون في العمر مرة كما الحج.
وعلاقة المسجد بالمجتمع أقوى من أن تقف عند خمس صلوات تؤدى فيه في اليوم والليلة، ثم تنقطع علاقته بالمسلمين وسائر شؤونهم وأحوالهم، فهي علاقة تواصل دائم وفاعل مع الوضع الاجتماعي.
والمتأمل في تاريخ الأمة الإسلامية وسير أولئك العلماء الذين لا يزال علمهم وميراثهم العلمي والدعوي يذكر إلى يومنا يجد أن تخرجهم كان عن طريق المساجد والجوامع، حيث كانت قلوبهم معلقة بها.
فالمسجد هو المدرسة الأولى لتخريج الدعاة وطلبة العلم، وقد كان لنا في رسول الله أسوة حسنة عندما بنى مسجد قباء لما وطئت قدماه المدينة المنورة، بعدما هاجر إليها من مكة، حتى بات أول محضن تربوي يخرج ثلة مباركة من الصحابة الكرام والتابعين ومن بعدهم ممن انتشروا في الآفاق وبلغ علمهم وأثرهم الإنسانية كلها.
واستمرت للمسجد مكانة كبرى في قلوب المسلمين، فجاء الجامع الأزهر الشريف بمصر، وجامع الزيتونة بتونس، والجامع الأموي بدمشق وغيرها من الجوامع التي كانت بالفعل منارات شامخة في التربية والتعليم والبناء الحضاري، ومحاضن للدعاة والمصلحين.
وأخيرًا فإن المساجد مفتاح التآخي، وملتقى التعارف والتعاون، فعندما نعلم أن فلانًا تخلف عن المسجد نسأل عنه، ومن المسجد نعرف أهل الريادة والصلاح الذين يُصَلُّون، ولذلك يقول الحسن رضي الله عنه: لا يُعدَمُ مرتادُ المسجد خمسًا: آيةً يفهما، أو حديثًا يتدبره، أو أخًا يستفيده، أو ذنبًا يغفر له، أو حسنةً تكتب له.