منتدى الدكتور ياسر عبدالله
مرحباً بكم في منتدى الدكتورياسرعبدالله للتأصيل الإسلامي








منتدى الدكتور ياسر عبدالله

إسلامـــــــي - تربـــــــــوي - تعليـــــــمي - إجتماعــــــي- تكنولوجـــــــي
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 اترك التعميم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
اسراء ابراهيم رضوان
عضو سوبر
عضو سوبر


عدد المساهمات : 165
تاريخ التسجيل : 09/03/2012

مُساهمةموضوع: اترك التعميم   الخميس 21 يونيو 2012 - 22:08

الشيخ نبيل العوضي اا

قد يخذلك البعض
وقد يكذب عليك البعض
وقد يخدعك البعض
وقد يخونك البعض


لكنه يبقى (بعضاً)
وفي البقية خير
فإياك واليأس من الناس
واترك التعميم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
طه حسين محمد احمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي


عدد المساهمات : 520
تاريخ التسجيل : 04/03/2012

مُساهمةموضوع: رد: اترك التعميم   الخميس 21 يونيو 2012 - 22:50

السلام عليكم
طبعا شكرا على الموضوع
اكبر مشكله ممكن توجهنا لو عممنا فى الحكم على الاشخاص وسبحان فالحاجات الحلوه لا يمكن نعمم ونتحجج بالمثل اللى يقول السيئه تعم والحسنه تخص واعتقد اننا لو بصينا لنفسينا ممكن نفهم النقطه دى هتقولو ازاى اقولكم
فى مواقف معينه تواجه الفرد وبياخد فيها قرار بغض النظر عن صحته او عدمها
وتمر الايام وبنواجه نفس الموقف بحذافيره وسبحان الله ناخد قرار برضو
بس
القرار بكل سهوله ممكن يكون عكس القرار الاول مع انو هو هو الموقف
توقف قليلا واسأل نفسك اذا كنت انا بختلف من وقت لوقت حسب الظروف اللى بتوجهنى
طيب ازاى اعمم فى الحكم على الاشياء
ارجو انى اكون قدرت اوصل اللى فبالى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
حنين الى الاسلام
مشرف
مشرف
avatar

عدد المساهمات : 2734
تاريخ التسجيل : 09/05/2010

مُساهمةموضوع: رد: اترك التعميم   الخميس 21 يونيو 2012 - 22:58



بارك الله فيكِ ياإسراء ..

فعلا أكثر شىء أكرهه مبدأ التعميم ، وأحيانا اعانى منه بدون ذنب ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اسراء ابراهيم رضوان
عضو سوبر
عضو سوبر


عدد المساهمات : 165
تاريخ التسجيل : 09/03/2012

مُساهمةموضوع: رد: اترك التعميم   الجمعة 22 يونيو 2012 - 0:43

فعلا اخى طه كلامك مضبوط الانسان ممكن يقول مثلا انى مستحيل اتصرف بطريقة دى بعد مايكون شاف شخص تصرف بطريقة معينه معجبتهوش وتلف الايام ويقابل نفس الموقف ويتصرف بطريقة غيراللى كان مخططلها اقدر اقول ان الظروف هى اللى بتحكمنا مش احنا اللى بنحدد ممكن احنا كل فترة بيحصل نضج او نظرتنا للامور بتتسع عشان كدا بتختلف ردود افعالنا
هنا المقصود هو التعميم فى الحكم على الاشياء والناس وغيرها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
اترك التعميم
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الدكتور ياسر عبدالله :: قسم الموضوعات والآراء المختلفه :: الموضوعات والآراء المختلفه :: الموضووعات والآراء الإجتماعيه والأُسرية-
انتقل الى: