منتدى الدكتور ياسر عبدالله
مرحباً بكم في منتدى الدكتورياسرعبدالله للتأصيل الإسلامي







منتدى الدكتور ياسر عبدالله
مرحباً بكم في منتدى الدكتورياسرعبدالله للتأصيل الإسلامي







منتدى الدكتور ياسر عبدالله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الدكتور ياسر عبدالله

إسلامـــــــي - تربـــــــــوي - تعليـــــــمي - إجتماعــــــي- تكنولوجـــــــي
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
محمد الشيخ
عضو جديد
عضو جديد



عدد المساهمات : 24
تاريخ التسجيل : 30/04/2011

اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية  Empty
مُساهمةموضوع: اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية    اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية  Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 1:25

الدكتور ركز على موضوع sex education

لو فى اسئلة ياريت تبعتوها [What is sex education ?
الترجمة ترجمة google يعنى ظبطوها


Sex education, which is sometimes called sexuality education or sex and relationships education, is the process of acquiring information and forming attitudes and beliefs about sex, sexual identity, relationships and intimacy. Sex education is also about developing young people's skills so that they make informed choices about their behaviour, and feel confident and competent about acting on these choices. It is widely accepted that young people have a right to sex education. This is because it is a means by which they are helped to protect themselves against abuse, exploitation, unintended pregnancies, sexually transmitted diseases and HIV and AIDS. It is also argued that providing sex education helps to meet young people’s rights to information about matters that affect them, their right to have their needs met and to help them enjoy their sexuality and the relationships that the

التثقيف الجنسي ، وهو ما يسمى أحيانا التربية الجنسية أو الجنس والتعليم والعلاقات ، هي عملية الحصول على المعلومات وتكوين المواقف والمعتقدات حول الجنس والهوية الجنسية ، والعلاقات والصلات الحميمة. التربية الجنسية هي أيضا عن تطوير مهارات الشباب بحيث مستنيرة خيارات حول سلوكهم، وأنا واثقة والمختصة حول بناء على هذه الخيارات. ومن المقبول على نطاق واسع أن الشباب لهم الحق في التربية الجنسية. هذا هو لأنه هو وسيلة يتم من خلالها مساعدتهم على حماية أنفسهم من الإيذاء والاستغلال والحمل غير المرغوب فيه، والأمراض المنقولة جنسيا وفيروس نقص المناعة البشرية ومرض الإيدز. ويقال أيضا أن توفير التعليم الجنس يساعد على تلبية حقوق الشباب في الحصول على المعلومات حول المسائل التي تؤثر عليهم، وحقهم في تلبية احتياجاتهم ومساعدتهم على الاستمتاع بحياتها الجنسية والعلاقات التي



What are the aims of sex education?

Sex education aims to reduce the risks of potentially negative outcomes from sexual behaviour, such as unwanted or unplanned pregnancies and infection with sexually transmitted diseases including HIV. It also aims to contribute to young people’s positive experience of their sexuality by enhancing the quality of their relationships and their ability to make informed decisions over their lifetime. Sex education that works, by which we mean that it is effective, is sex education that contributes to both these aims thus helping young people to be safe and enjoy their sexuality

ما هي أهداف التربية الجنسية؟

التربية الجنسية تهدف للحد من المخاطر المحتملة لنتائج سلبية من السلوك الجنسي، مثل الحمل غير المرغوب فيه أو غير المخطط لها والإصابة بالأمراض المنقولة جنسيا بما فيها فيروس نقص المناعة البشرية. كما يهدف إلى المساهمة في تجربة الشباب الإيجابية لحياتهم الجنسية من خلال تعزيز نوعية علاقاتهم وقدرتهم على اتخاذ قرارات مستنيرة بشأن حياتهم. التربية الجنسية الذي يعمل، ونحن هنا يعني أنها فعالة، هي التربية الجنسية التي تسهم في كل من هذه الأهداف وبالتالي مساعدة الشباب على أن تكون آمنة وتتمتع بحياتها الجنسية..

What skills should sex education develop?

If sex education is going to be effective it needs to include opportunities for young people to develop skills, as it can be hard for them to act on the basis of only having information.678

The skills young people develop as part of sex education are linked to more general life-skills. Being able to communicate, listen, negotiate with others, ask for and identify sources of help and advice, are useful life-skills which can be applied to sexual relationships. Effective sex education develops young people's skills in negotiation, decision-making, assertion and listening. Other important skills include being able to recognise pressures from other people and to resist them, dealing with and challenging prejudice and being able to seek help from adults - including parents, carers and professionals - through the family, community and health and welfare services.

Sex education that works also helps equip young people with the skills to be able to differentiate between accurate and inaccurate information, and to discuss a range of moral and social issues and perspectives on sex and sexuality, including different cultural attitudes and sensitive issues like sexuality, abortion and contraception.9101112




ما الذي يجب أن تطوير مهارات التربية الجنسية؟

إذا التربية الجنسية ستكون فعالة يحتاج لتشمل الفرص أمام الشباب لتطوير مهاراتهم، كما أنه يمكن أن يكون من الصعب بالنسبة لهم للعمل على أساس وجود فقط information.678

مهارات الشباب وتطوير ويرتبط جزء من التربية الجنسية للأعم المهارات الحياتية. القدرة على التواصل، والاستماع، والتفاوض مع الآخرين ، وطلب تحديد مصادر المساعدة والمشورة ، ومفيدة على المهارات الحياتية التي يمكن تطبيقها على العلاقات الجنسية. فعالية التثقيف الجنسي تطور مهارات الشباب في مجالات التفاوض وصنع القرار ، وتأكيد والاستماع. مهارات هامة أخرى تشمل القدرة على إدراك ضغوط من أشخاص آخرين، ومقاومتها، والتعامل مع والتصدي للإجحاف والقدرة على طلب المساعدة من الكبار -- بمن فيهم الآباء ومقدمي الرعاية والمهنيين -- من خلال الأسرة والمجتمع المحلي والخدمات الصحية والرعاية الاجتماعية.

التربية الجنسية الذي يعمل أيضا يساعد على تزويد الشباب بالمهارات اللازمة لتكون قادرة على التمييز بين المعلومات الدقيقة وغير الدقيقة، ومناقشة مجموعة من القضايا الأخلاقية والاجتماعية وجهات النظر بشأن الجنس والحياة الجنسية، بما في ذلك المواقف الثقافية المختلفة وقضايا حساسة مثل الجنس، الإجهاض وcontraception.9101112


So what information should be given to young people?

Young people get information about sex and sexuality from a wide range of sources including each other, through the media including advertising, television and magazines, as well as leaflets, books and websites (such as [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] which are intended to be sources of information about sex and sexuality. Some of this will be accurate and some inaccurate. Providing information through sex education is therefore about finding out what young people already know and adding to their existing knowledge and correcting any misinformation they may have. For example, young people may have heard that condoms are not effective against HIV or that there is a cure for AIDS. It is important to provide information which corrects mistaken beliefs. Without correct information young people can put themselves at greater risk.

Information is also important as the basis on which young people can developed well-informed attitudes and views about sex and sexuality. Young people need to have information on all the following topics:
Sexual development & reproduction - the physical and emotional changes associated with puberty and sexual reproduction, including fertilisation and conception, as well as sexually transmitted diseases and HIV.
Contraception & birth control - what contraceptives there are, how they work, how people use them, how they decide what to use or not, and how they can be obtained.
Relationships - what kinds of relationships there are, love and commitment, marriage and partnership and the law relating to sexual behaviour and relationships as well as the range of religious and cultural views on sex and sexuality and sexual diversity.

In addition, young people should be provided with information about abortion, sexuality, and confidentiality, as well as about the range of sources of advice and support that is available in the community and nationally


ما الذي ينبغي أن تعطى المعلومات للشباب؟

الشباب الحصول على معلومات حول الجنس والحياة الجنسية من طائفة واسعة من المصادر ، بما فيها بعضهم بعضا، من خلال وسائل الإعلام بما في ذلك التلفزيون ، والإعلانات والمجلات، فضلا عن المنشورات والكتب والمواقع (مثل [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] التي يقصد بها أن تكون مصادر المعلومات عن الجنس والحياة الجنسية. وبعض هذه تكون دقيقة وغير دقيقة بعض. توفير المعلومات من خلال التثقيف الجنسي وبالتالي استيضاح ما يعرف الشباب بالفعل وإضافة إلى معرفتهم الحالية وتصحيح أي معلومات خاطئة قد تكون لديهم. على سبيل المثال ، قد سمعت الشباب أن الواقي الذكري ليست فعالة ضد فيروس نقص المناعة البشرية أو أن هناك علاج لمرض الإيدز. ومن المهم توفير المعلومات التي بتصحيح المعتقدات الخاطئة. دون المعلومات الصحيحة يمكن الشباب يضعون أنفسهم في خطر أكبر.

معلومات المهم أيضا بوصفه الأساس الذي يمكن للشباب المواقف المتقدمة مطلعة وجهات النظر حول الجنس والحياة الجنسية. الشباب في حاجة الى معلومات عن جميع المواضيع التالية :
التطور الجنسي والتكاثر -- التغيرات الجسدية والعاطفية المرتبطة البلوغ والتكاثر الجنسي، بما في ذلك التلقيح والحمل، فضلا عن الأمراض المنقولة جنسيا وفيروس نقص المناعة البشرية.
وسائل منع الحمل وتحديد النسل -- وسائل منع الحمل ما هناك ، وكيفية عملها، وكيفية استخدام الناس لها، وكيف تقرر ما هو للاستخدام أم لا، وكيف يمكن الحصول عليها.
العلاقات -- ما هي أنواع العلاقات هناك، والحب والالتزام، والزواج والشراكة ، والقانون المتعلق بالسلوك الجنسي والعلاقات، فضلا عن مجموعة من الآراء الدينية والثقافية على أساس الجنس والحياة الجنسية والتنوع الجنسي.

وبالإضافة إلى ذلك، ينبغي تزويد الشباب بالمعلومات حول الإجهاض والجنس، والسرية، فضلا عن مجموعة من مصادر المشورة والدعم ما هو متاح في المجتمع وعلى الصعيد الوطني.

When should sex education start?

Sex education that works starts early, before young people reach puberty, and before they have developed established patterns of behaviour.18192021 The precise age at which information should be provided depends on the physical, emotional and intellectual development of the young people as well as their level of understanding. What is covered and also how, depends on who is providing the sex education, when they are providing it, and in what context, as well as what the individual young person wants to know about.22

“Providing basic information provides the foundation on which more complex knowledge is built up over time.”

It is important for sex education to begin at a young age and also that it is sustained. Giving young people basic information from an early age provides the foundation on which more complex knowledge is built up over time. For example, when they are very young, children can be informed about how people grow and change over time, and how babies become children and then adults, and this provides the basis on which they understand more detailed information about puberty provided in the pre-teenage years. They can also when they are young, be provided with information about viruses and germs that attack the body. This provides the basis for talking to them later about infections that can be caught through sexual contact.

متى يجب أن تبدأ التربية الجنسية؟

التربية الجنسية الذي يعمل يبدأ في وقت مبكر، قبل الوصول إلى سن البلوغ الشباب، وقبل أن المنشأة قد وضعت أنماط behaviour.18192021 ودقيق في السن التي ينبغي تقديم معلومات يعتمد على النمو البدني والعاطفي والفكري للشباب وكذلك على المستوى من الفهم. تتناول ماذا وكيف أيضا، يعتمد على من هو توفير التثقيف الجنسي، وعندما تقدم عليه، وفي أي سياق، وكذلك ما الفرد الشباب يريد أن يعرف about.22

"توفير المعلومات الأساسية يوفر الأساس الذي يتم بناء المعرفة أكثر تعقيدا مع مرور الوقت."

من المهم أن تبدأ التربية الجنسية في سن مبكرة، وأنه أيضا انه مستمر. منح الشباب المعلومات الأساسية من سن مبكرة يوفر الأساس الذي يتم بناء المعرفة أكثر تعقيدا مع مرور الوقت. على سبيل المثال ، عندما كانوا صغارا جدا، يمكن اطلاع الأطفال حول كيفية الناس تنمو وتتغير مع مرور الوقت، وكيف أصبح الأطفال الصغار ثم الكبار ، وهذا يوفر الأساس التي يفهمونها مزيد من المعلومات التفصيلية حول سن البلوغ المنصوص عليها في مرحلة ما قبل في سن المراهقة سنوات. ويمكن أيضا عندما كانوا صغارا، وتوفير المعلومات حول الفيروسات والجراثيم التي تهاجم الجسم. وهذا يوفر أساسا للالتحدث معهم في وقت لاحق عن الإصابات التي يمكن صيدها عن طريق الاتصال الجنسي.


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد على محمد ابراهيم
عضو جديد
عضو جديد



عدد المساهمات : 13
تاريخ التسجيل : 14/05/2011

اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية  Empty
مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية    اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية  Icon_minitimeالإثنين 13 يونيو 2011 - 11:08

جزاك الله خيرا عنا استاذ محمد
هل من مزيد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dhafez
عضو فعال
عضو فعال



عدد المساهمات : 43
تاريخ التسجيل : 21/10/2010

اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية  Empty
مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية    اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية  Icon_minitimeالخميس 23 يونيو 2011 - 18:30

الكلام ده مش موجود بالتلخيص اللي وافق عليه الدكتور
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
اسئلة مهمة فى مادة قراءات صحة نفسية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مادة قراءات علم النفس
» تلخيص مادة قراءات قسم صحة نفسيه
» محاضرات مادة برامج علاجيه قسم صحة نفسية
» مادة مناهج
» محاضرات التربيه ومشكلات المجتمع

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الدكتور ياسر عبدالله :: العلوم التربوية :: الدبلومة الخاصة-
انتقل الى: